Правительство
Москвы
Телефон: +7(499) 250-95-96
Отправить заявку

Дайджест 1—12 марта

Оглавление

Лаборатории градостроительства

Будущее архитектурных материалов

Камень, дерево, металл – традиционные материалы, которые мы привыкли видеть в архитектуре. Но всякая традиция рано или поздно подвергается корректировке, появляются другие традиции и необычные технологии. В то время, когда человечество переосмысливает свое воздействие на окружающую среду и стремится ко всему экологичному, архитекторы и дизайнеры испытывают новые подходы к материалам и их визуальным характеристикам. В статье описываются прототипы материалов, которые могут стать будущим архитектуры: зеленый уголь, аэрографит, блоки из переработанных полиэтиленовых пакетов, биопластичный текстиль из водорослей, программируемый цемент. Вполне возможно, что в скором времени дома и сооружения, дороги и мосты можно будет выращивать, как кристаллы или цветы, а все необходимое для этого можно будет купить в компактной упаковке в любом магазине для хобби.

Источник: Archinect - News
https://goo.gl/X9pTgc

Жители Парижа против блогеров

Еще одна статья о столкновении интересов местных жителей и туристов. В популярных странах и городах где туристические потоки играют заметную роль в экономике, все чаще и чаще возникает противостояние между местными жителями, которые на своей земле хотят покоя, порядка и уважения, и путешественниками, которые приехали получить кусочек чужого счастья и заплатили за это деньги. Читая эту статью, осознаешь, что наши улицы и дворы – это ценный и дефицитный актив. Мы можем развивать его и получать от него доход. Улицы – это такой же музей. А за вход в музей люди платят деньги и ходят там на цыпочках, боясь потревожить пыль времени.

Источник: Институт Стрелка Facebook
https://goo.gl/a2Kh9u

Картофельное поле над рынком

К сожалению, такую концепцию трудно будет реализовать на большей части территории нашей страны по причине сурового климата (хотя стоит вспомнить опыт соловецких монахов, выращивавших фрукты вблизи полярного круга). С учетом того, что дефицита площадей под сельскохозяйственную деятельность в нашей стране нет, можно продумать создание национальной образовательной программы «Стань фермером, не выезжая из города», которая будет основой возрождения деревни.

Источник: Architecture – Dezeen
https://goo.gl/7U2U54

Защита водителя – дело автопроизводителя, защита пешехода – дело градостроителя

Статистика 2018 года по США подтвердила тенденцию роста смертей в ДТП с участием пешеходов и сокращение смертности в других ДТП. Совершенствование технологий активной и пассивной безопасности водителя значительно снизило вероятность получения смертельных ранений водителем. В то же время пешеход остается беззащитен перед автомобилем так же, как и раньше. С учетом того, что американцы стали проводить больше времени за рулем и считают автомобиль безопасным и комфортным приватным пространством (и это в первую очередь относится к внедорожникам и пикапам), без принятия специальных мер, в том числе градостроительных, пешеход имеет все меньше шансов выжить в столкновении с железным монстром. Автономизация транспорта не улучшит ситуацию, тем более что три четверти опрошенных в США не чувствуют себя безопасно, разделяя дорогу с автономными автомобилями.

Источник: CityLab | All Articles
https://goo.gl/FCseJT

Еда и город

Несколько фактов из статьи, которые требуют осмысления. Сельское хозяйство занимает треть пригодных для жизни территорий и выпивает 70% пресной воды. Растениеводство уничтожило 40% лесов. В следующие 50 лет человечество съест больше, чем в предыдущие 10 тысяч лет. К 2050 году 80% еды будет потребляться в городах. Производство, хранение, логистика и утилизация продуктов питания – один из самых существенных факторов загрязнения планеты. Вместе с тем качество еды и культура потребления ведут к росту диабета, ожирения, онкологических заболеваний.

Источник: Architecture – Dezeen
https://goo.gl/F5Tefx

Предсказание ДТП на основе анализа big data

К данным о местонахождении, скорости передвижения автомобиля высокий интерес проявляют страховые компании для определения степени опасности стиля вождения своих клиентов и установления справедливой, по их мнению, платы за страховые продукты. Однако анализ той же информации, но в применении не к конкретному водителю, а ко всем участникам дорожного движения на определенной площади, на протяжении отдельных участков линейного объекта, развязки или транспортного узла может дать много информации для прогнозирования вероятности ДТП, построения онлайн ситуационных моделей трафика и многого другого и в конечном итоге может стать отличным инструментом снижения смертности на дорогах.

Источник: Route Fifty - All Content
https://goo.gl/m6MhNu

Пригородная железная дорога: надежность – главный фактор для развития

Как мы видим, даже развитые, мультимодальные городские транспортные системы, как, например, в Чикаго, могут испытывать серьезные трудности, если их совершенствование идет не в рамках единой городской стратегии и наблюдается неоправданный перекос в сторону одного из видов транспорта. Например, сокращение услуг и общая ненадежность из-за технических проблем привели к значительному сокращению пассажиров на пригородном транспорте. Те же, кто остался верен пригородной электричке, вынуждены мириться с многочасовыми задержками, опозданиями и даже крупными авариями.

Источник: Streetsblog.org
https://goo.gl/jYWovn

Принудительное ограничение скорости автомобилей

О программно-аппаратном комплексе, ограничивающем скорость движения автомобиля за счет сокращения объема впрыска топлива в двигатель, говорили давно. Программы Vision Zero, принятые во многих городах, дают свои результаты, но они не так впечатляющи, как на это рассчитывали инициаторы. Основным фактором смертельных ДТП является высокая скорость. На прошлой неделе европейский парламент проголосовал за требование, чтобы к 2022 году все новые автомобили имели систему ограничения потока топлива при превышении скорости, разрешенной на определенном участке дороги.

Источник: Streetsblog.org
https://goo.gl/dodZQL

Рейтинг лучших университетов мира для изучения архитектуры по версии Quacquarelli Symonds (QS)

Первая десятка:1. Школа архитектуры Бартлетта | UCL (Университетский колледж Лондона) / Великобритания; 2. Массачусетский технологический институт (MIT) / США; 3. Делфтский технологический университет / Нидерланды; 4. ETH Zurich (Швейцарский федеральный технологический институт) / Швейцария; 5. Гарвардский университет / США; 6. Калифорнийский университет, Беркли (UCB) / США; 7. Кембриджский университет / Великобритания; 8. Национальный университет Сингапура (NUS) / Сингапур; 9. Архитектурная школа Манчестера / Великобритания; 10. Университет Цинхуа / Китай.

Источник: ArchDaily
https://goo.gl/u2byTr

China in unfamiliar territory as rust belt cities flatline

Industrial cities such as Harbin are struggling to keep up as China’s economy shifts towards services and consumptionWhen Shanghai decided to renovate its central Xintiandi (“New Heaven and Earth”) district, it focused on traditional 19th-century houses called shikumen, refurbishing them as souvenir stores, art galleries and Starbucks cafes with imperial-style facades. The neighbourhood now bustles with camera-toting millennials, and drives huge consumer spending.The experiment was hailed a success and touted as a model of Chinese urban development. In the north-eastern city of Harbin, the central historic district of Lao Daowai was chosen for similar treatment. Continue reading...

Источник: Cities | The Guardian
https://goo.gl/LLRd4g

Lumen Museum of Mountain Photography perches on a mountainside in the Italian Dolomites

A funicular station on a mountain in Italy has been converted into a museum with an adjoining restaurant that balances on stilts by Gerhard Mahlknecht of EM2. The Lumen Museum of Mountain Photography is located 2,275 metres above sea level at the summit of Plan de Corones in the Kronplatz region of South Tyrol. Mahlknecht, who is a founding partner at locally based firm EM2, was tasked by the Kronplatz mountain resort with redeveloping the site into a museum that celebrates the work of  mountain photographers from around the world. EM2 previously worked for Kronplatz on the Messner Mountain Museum, where it oversaw the transformation of a medieval castle into a museum dedicated to man's relationship with the mountains. The museum, founded by renowned mountaineer Reinhold Messner, comprises a network of six sites dotted around South Tyrol and Belluno, which includes a mountaineering museum designed by Zaha Hadid Architects located close to Lumen on the Plan de Corones mountain. The Lumen museum occupies the site of a former funicular station ran, which was built in 1963 and ran until 1986 when it was replaced by the current railway. An extension added in 1974 provided residential accommodation and a restaurant that closed in the mid-1990s. "The choice to build the new museum on the site of the old mountain station derived from the will of the client to repurpose this place for its special connection with landscape," project architect Stefano D'Elia told Dezeen. Photo courtesy of Lumen Museum of Mountain Photography The project began with the demolition of the restaurant and dwelling, which were structurally unsound. The station building's concrete structure was stabilised and renovated to enable the repurposing of its interior. "We decided to maintain as much of the original spatiality of this room as possible and design it as cornerstone of the exhibition space," said D'Elia. A stepped internal section of the main building was preserved in order

Источник: Architecture – Dezeen
https://goo.gl/AjRAq5

Five U.S. Monuments that were Never Built

Mount Rushmore National Memorial -Keystone, South Dakota. Image © CashNetUSA via NeoMam Studios The United States is abundant with monuments dedicated to historical figures, events, and philosophies. From Mount Rushmore to the Statue of Liberty, the symbolism behind such monuments often outweighs the expense and practicalities behind their construction.However, the architectural history of the United States contains many monumental intentions that were never realized. To demonstrate this, NetCashUSA has teamed up with NeoMam Studios to visualize five monuments that were never built. Below, we have republished the proposals with a shortened description. For the full story, visit the NetCashUSA website here. Read more »

Источник: ArchDaily
https://goo.gl/sJoJfH

A Startup Wants To Turn Your City’s Trash into a Heap of Big Data

One company hopes to create an “Internet of Garbage,” with the promise to bring better logistics to municipal waste.

Источник: Route Fifty - All Content
https://goo.gl/UVo2iF

What Would You Do if the Government Put a Speed Limiter on Your Car?

Imagine you’re driving down a nice, roomy stroad in anytown America. The lanes are wide, the buildings are set way back from the driving lanes, there are no cops anywhere in sight, and everything around you suggests that you can hit the gas and cruise—and if you make a miscalculation, well, you’ll have a nice, generous curb to swerve onto in an emergency. But drive a few more feet, and you’ll see a pesky speed limit sign yelling at you to slow it down. Oh, and we forgot to mention—in this fantasy scenario, your car is outfitted with a brand new, government-mandated speed-limiter that won’t let you go above the number on that sign, even if you really want to.In America, this is an unlikely thought experiment. But across the Atlantic, it might soon be a reality. According to a new article from Evo: The Thrill of Driving, Europe will make Intelligent Speed Assistance and speed limit-sensing GPS devices mandatory on all new cars within three years, forcing drivers to slow down and obey the law (unless they want to endure an annoying warming alarm that’s set off every time you punch the throttle and override the system). Here at Strong Towns, we talk a lot about why it’s so important for our towns to #slowthecars—not just to save lives, but to save our city budgets. Streets that are designed to be comfortably navigated on foot are proven to be more economically productive for their communities, and speed limiting devices certainly don’t subtract expensive pavement from our road networks that our places can’t afford to maintain. But just maybe, could this techy solution provide the kind of disincentive for driving that could help wean our places off of universal auto-dependency—or is it just another silver bullet that whizzes straight past the fundamental problem? In this episode of Upzoned, Chuck and Kea tackle that difficult question, and they discuss a few other scenarios where solving a problem with human psychology might be the key to making our road network better.

Источник: Strong Towns Media - Strong Towns
https://goo.gl/Xpm4vE

Preparing Main Street for the So-Called ‘Retail Apocalypse’

At Buff City Soap Company in Memphis, customers can see soap being removed from the ovens and sliced into bars. Changes to the city's zoning now allow for light manufacturing that are accessory to retail businesses. (Screenshot courtesy Paradigm Marketing & Creative, via Vimeo) It’s been called the “retail apocalypse”—the growth of e-commerce at the expense of brick-and-mortar stores. The term is misleading: Overall, retail is doing just fine, with industry growth up 4.4% in 2018. But online sales grew by 12% last year, so the growth in e-commerce dwarfs that of the industry as a whole by a factor of 3:1. The way people spend their money is changing, and fast. While business owners are embracing change, cities are often less prepared for the decisions they must make to remain competitive. And over time, many cities will see brick-and-mortar businesses retract, while still others will become the beneficiaries of businesses looking for the best locations. It is already happening in mall environments: Class A malls are doing well while Class B and C malls struggle. Cities that want to be on the winning side need to focus on two critical areas. First, they must update existing regulatory frameworks that are increasingly an impediment to innovative business concepts. By lowering the hurdle to entry in any given market, we create opportunities for smaller, less well-capitalized businesses—the “mom-and-pops” if you will. And second, just as a building must be constructed on a strong foundation, cities must address the fundamentals, including accessibility, walkability, and even the co-location of businesses that enable businesses to share customers and improve profit margins. More walkable communities will also better serve people of all ages. This will become critical as the Boomers continue to age. Ensuring their comfort will be necessary to capture their spending. As a New York City Planning Commissioner and retail strategist working in mixed-use environments for more

Источник: Next City
https://goo.gl/bo6FVV

Pedestrian Deaths Rising Sharply — Drivers Entirely to Blame

Pedestrian deaths were up 35 percent last year, compared to a decade ago, thanks to the rise of heavy SUVs, population growth in regions that do not prioritize walking and distracted driving, a new report shows. The Governors Highway Safety Association estimated that roughly 6,227 pedestrians were killed last year, the highest pedestrian fatality figure since 1990 and 35 percent more than were killed 10 years ago. This is what a pedestrian safety crisis looks like. Graph: Governor’s Highway Safety Association GHSA’s data shows that the multi-year trend of soaring pedestrian deaths is not reversing. The alarming rise comes as traffic deaths of all kinds have declined over the last decade. “The report is an urgent wake up call that pedestrian safety needs to be a top priority,” GHSA spokesman Jonathan Adkins told Streetsblog. “Significant infrastructural improvements are needed as is focused-enforcement of traffic laws.” GHSA outlined some factors that seem to be contributing to the increase: SUVs Graph: GHSA The rise of SUVs, which have replaced sedans as the top-selling passenger vehicle type in the last few years, is now widely recognized as a culprit. Pedestrian fatalities involving SUVs have increased 50 percent in the last five years. That’s compared with 30 percent for sedans, GHSA reports. A raft of recent research shows that SUVs present special risks to pedestrians. A National Highway Transportation Safety Administration study showed they are 2.5 to 3 times as likely to kill a pedestrian than a car. And the effect is worse for children. They also lengthen the stopping distance and increase blind spots, making collisions more likely in the first place. Population growth in the sunbelt Just five states account for 45 percent of total pedestrian fatalities. They are concentrated in the sun belt. Map: GHSA Some of the fastest growing states — Arizona, Texas, Florida — are also some of the most dangerous for pedestrians. Sun Belt states. Five states — Georgia, Florida,

Источник: Streetsblog.org
https://goo.gl/fjtFhS

Московская лента

Минстрой утвердил новые требования к протоколу собраний собственников

Источник: РБК Недвижимость
https://goo.gl/12H3tw

Пилотами по «Умному городу» станут еще семь городов

Источник: Строительная газета
https://goo.gl/eBNdcN

Бирюлевская линия метро соединит Московское центральное кольцо и БКЛ

Источник: Стройкомплекс
https://goo.gl/dJ6ktP

Жители Новой Москвы оценили улучшение дорожно-транспортной ситуации

Источник: Стройкомплекс
https://goo.gl/d2wJFa

Московская область намерена в пять раз снизить долю отходов, вывозимых на свалки

Источник: Строительная газета
https://goo.gl/QZ9Z4U

Выполнить показатели нацпроекта в Москве позволит реновация

Источник: Строительная газета
https://goo.gl/FKLUMY

Продление метро до Мытищ отложили до 2023 года

Источник: IRN.RU
https://goo.gl/AKtLD5

О пользе переосмысления

Источник: Стройкомплекс
https://goo.gl/J7kSks

Утвержден базовый стандарт проекта «Умный город»

Источник: Агентство Новостей "Строительный Бизнес"
https://goo.gl/aHMNqE

Минтрнас разработал план введения экологически чистых зон в Москве и Санкт-Петербурге

Источник: UrbanLook Facebook
https://goo.gl/zQiTZw

Киевское и Смоленское направления МЖД соединит ж/д ветка

Источник: Стройкомплекс
https://goo.gl/JbS22j

Как мэрия Москвы следит за перемещениями горожан - Ведомости

Как мэрия Москвы следит за перемещениями горожан  ВедомостиУже несколько лет мобильные операторы продают ей эти данные.

Источник: "Институт Генплана Москвы" - Google Новости
https://goo.gl/qzvtD8

Платформы на направлениях "Одинцов-Лобня" и "Нахабино-Подольск" реконструируют

Источник: ТАСС
https://goo.gl/zjsT1X

Используя этот сайт, вы подтверждаете свое согласие на использование файлов cookie в соответствии с Политикой ГАУ «Институт Генплана Москвы» в отношении обработки персональных данных пользователей